فانوس، برای آینده روشن‌تر فرزندان‌مان

دنیای دیجیتال این روزها یکی از پایه‌های حرکت و پیشرفت جوامع بشری است. انسان با استفاده از امکانات آن توانسته کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشد و سرعت ترقی خود را به طرز بی‌سابقه‌ای شتاب دهد. با این حال خطرات و مشکلات فضای مجازی و دنیای دیجیتال خارج از حد تصور عموم مردم است و بهترین شاهد برای آن، کنش‌ها و واکنش‌های منفعاله پدران و مادران در برابر آن است.

با بروز هر زمینه جدید، یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین سوالاتی که برای جوامع علمی مطرح می‌شود، این است که دامنه تاثیرات مثبت و منفی چنین پدیده‌هایی برای کودکان و نوجوانان چه خواهد بود؟ چگونه می‌توان خطرات آن را به حداقل رساند و از آن برای پیشرفت و ساختن آینده‌ای روشن‌تر استفاده نمود؟

در سال‌های اخیر، کارشناسان و متخصصان در کشورهای مختلف، آموزش و توانمندسازی والدین را به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین و موثرترین راه‌ها معرفی کرده‌اند و به همین منظور، وب‌سایت‌های آموزشی و صفحات شبکه‌های اجتماعی فراوانی از سوی دولت‌ها یا NGO های مسئولیت پذیر ارائه شده است.

با این هدف، فانوس از هفدهم اسفند ۱۴۰۱ پس از ماه‌ها تلاش برای گردآوری، ترجمه، طراحی و تدوین مطالب به صورت عمومی منتشر شد، به این امید که با کم کردن خطرات و کم اثر کردن چالش‌ها مجازی، آینده‌ای روشن‌تر در انتظار فرزندان‌مان باشد.

ما در این‌جا بهترین توصیه‌ها و اطلاعات ضروری را برای کمک به شما و فرزندتان‌ فراهم می‌کنیم. این داده‌ها از سایت‌های معتبر علمی گردآوری شده‌اند و بخش‌هایی از آن توسط فانوس تولید شده است.

به صورت کلی فانوس دارای بخش‌های زیر است:

۱- مشکلات آنلاین: که به معرفی مهم‌ترین مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان در دنیای دیجیتال می‌پردازد، سپس نحوه محافظت از فرزندان‌مان در برابر آن‌ها را توضیح داده و چنان‌چه فرزندان‌مان دچار چنین مشکلاتی شده باشند، نحوه مقابله با آن‌را گام به گام بیان می‌کند.

۲- توصیه بر اساس سن: که بر اساس چهار گروه سنی، توصیه‌های جامعی را ارائه می‌کند.

۳- تنظیمات کنترلی: که در آن به طیف وسیعی از دستگاه‌های هوشمند نظیر انواع لپ‌تاپ، موبایل و تبلت و کنسول‌های بازی آورده شده است. در این بخش به صورت گام به گام نحوه فعال کردن این تنظیمات را می‌آموزیم.

۴- گزارش مشکل: که در آن می‌توانید مشکلات آنلاین را گزارش کنید. ما بر نیز این گزارش‌ها را به مراجع حامی کودکان ارائه می‌کنیم تا به صورت همگانی با خطرات دنیای دیجیتال مقابله کنیم.

۵- اخبار، راهنما و منابع: که به صورت مداوم، شما را در جریان آخرین به روزرسانی‌ها در این حیطه قرار خواهد داد.

مهم‌ترین منبع مطالب ما، وب‌سایت Internetmatters است که با همکاری با شرکت‌ها بزرگ اینترنتی و تکنولوژی و طیف وسیعی از کارشناسان و متخصصان آموزشی و روان‌شناسی، وب‌سایت جامعی را به زبان انگلیسی فراهم کرده است.

انتقادات، پیشنهادات و نظرات شما در کنار معرفی این وب‌سایت به دیگر پدران و مادران، موجب تقویت فانوس، آگاهی بیش‌تر والدین و در نتیجه کاهش خطرات و مشکلات آنلاین برای فرزندان سرزمین‌مان خواهد شد.

اگرچه ما نمی‌توانیم دنیای تاریک و ترسناک دیجیتال را به صورت کامل ایمن کنیم، ولی با آگاهی و اقدامات مناسب می‌توانیم بخش زیادی از خطرات را کاهش دهیم.