چه کنیم ​اگر فرزندمان تحت تاثیر اخبار جعلی قرار گرفته باشد؟
سوالات متداول: چگونه گفت‌وگو کنیم؟
کارهایی که می‌توانید با همدیگر انجام دهید
در شبکه‌های اجتماعی چگونه با اخبار جعلی مقابله کنیم؟

A

چه کنیم ​اگر فرزندمان تحت تاثیر اخبار جعلی قرار گرفته باشد؟

اگر فرزند شما دچار سردرگمی، اضطراب یا افکار خاصی شده است که در نتیجه آن، علیه گروه خاصی از مردم تبعیض قائل می شود و همه این‌ها ناشی از مطالبی است که در اینترنت با آن‌ها برخورد کرده است، در این‌جا چند راه موثر ارائه می‌کنیم که به وسیله آن می‌توانید به نگرانی‌های فرزندتان رسیدگی کنید و او را تشویق کنید تا آن‌چه را که دیده است، زیر سوال ببرد.

B

چگونه گفت‌وگو کنیم؟

هنگام گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان در مورد این موضوع، مهم است که آن‌ها احساس کنند که شما قلبا بهترین‌ها را برای آن‌ها می‌خواهید، مثلا کمک کنید به مسائلی فکر کنن بدون این‌که آن‌ها را مجبور کنید یا تحت فشار بگذارید که به نتیجه خاصی برسند.
در ادامه راه هایی برای نزدیک شدن به موضوع اخبار جعلی ذکر می‌کنیم:

نگرانی‌های آن‌ها را به خوبی گوش دهید

با دقت به نگرانی‌های فرزندتان گوش کنید تا خوب بفهمید باورهایشان چیست و بر چه اساسی استوار شده است.

به آن‌ها میدان بدهید تا نظرتشان را طرح کنند

اگر چیزی که فرزندان دیده، باعث تحریک‌ شدن شده است، به آن‌ها فضایی بدهید تا بیان کنند که چنین احساسی با آن‌ها چه کرده است. بنابراین او احساس حمایت می‌کند و شما نیز بهتر می‌توانید از آن‌ها پشتیبانی کنید.

از آن‌ها بپرسید که در فضای آنلاین، چه چیزهایی دیده‌اند؟

سپس در مورد صحت آن‌چه که به صورت آنلاین دیده‌اند، بحث کنید و از آن‌ها پرسش‌های موشکافانه بپرسید (مانند یک گفت‌وگوی آزاد) تا به آن‌ها کمک کنید در مورد قابل اعتماد بودن یا نبودن اطلاعاتی که خوانده‌اند، تفکر کنند. در ادامه چند نمونه از این سؤالات وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید:

«خیلی عالی می‌شه که ببینیم این‌ها رو از کجا یاد گرفتی. به نظرت نیازه که یک نگاهی بهشون بندازیم؟»

«می‌تونی در مورد این‌که چگونه به این نتیجه رسیدی، بیشتر به من بگی؟ من واقعاً دوست دارم ببینم این مطلب رو کجا دیدی.»

نکته ۱:  اگر با اخبار جعلی‌ای مواجه شده‌اند که باعث می‌شود به تئوری‌های توطئه اعتقاد پیدا کرده باشند، می‌توانید از آن‌ها سؤالاتی بپرسید تا به آنها کمک کنید انتقادی‌تر به محتوا فکر کنند، مثلا بپرسید:

«آیا می‌دونی این منبع چطوری هست؟ آیا منابع معتبر دیگه‌ای هم سراغ داری که به این دیدگاه اشاره کرده باشه و بتونی اون رو به من نشان بدی؟»

نظر دیگران در مورد این موضوع چیه و به نظر شما، ممکنه که نظر دیگری هم وجود داشته باشه؟ اصلا نیازی هست که با هم بررسی کنیم؟»

نکته ۲:  اگر نگران این هستید که فرزندتان بر اساس اخبار جعلی که خوانده، متمایل به اتخاذ دیدگاه‌های افراطی شده، در چنین موقعیتی مهم است که احساس کند این نظرات را بدون ترس از دست دادن دسترسی به دستگاه‌های خود به اشتراک بگذارند. با دادن فضای باز به آن‌ها و بیان آن‌چه به آن معتقدند، به چالش کشیدن آن‌ها و دیدگاه‌های‌شان برای شما آسان تر می‌شود و آن‌ها را 

 نیز تشویق می‌کند تا با نگاه نقادانه‌تری به منابعی که برای پشتیبانی از باورهای خود استفاده می‌کنند، نگاه کنند.

تجربیات خود را نیز به اشتراک بگذارید

این می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا نگرانی‌های خود را با شما به اشتراک بگذارند. هم‌چنین به آن‌ها می‌‌آموزد که دسترسی به اخبار جعلی آنلاین چقدر می‌تواند آسان باشد.

تعصبات ما چگونه می‌تواند بر باورهایمان که از دنیای آنلاین برگرفته شده، اثر بگذارد

در این باره گفت‌وگو کنید که ما انسان‌ها، احتمالا به کسانی که با ما هم نظرند و دیدگاه‌های ما را بازنشر می‌کنند (مثلا کسانی که در شبکه‌های اجتماعی فالو یا دنبال کرده‌ایم)، بیش‌تر اعتماد می‌کنیم و به حرف‌های آن‌ها بیش‌تر گوش می‌کنیم تا کسانی که با ما هم عقیده نیستند، در حالی که شاید در موضوعاتی، واقعیت برخلاف گفته‌های چنین اشخاصی باشد. بنابراین بررسی کردن منابع معتبر مختلف برای کسب اطلاعات واقعی، می‌تواند به همه کمک کند و از گمراه شدن جلوگیری نماید.

D

در شبکه‌های اجتماعی چگونه با اخبار جعلی مقابله کنیم؟