A

علائم قلدری سایبری چیست؟

اگر فرزند شما درگیر قلدری سایبری شده یا از آن نگران است، ممکن است تمایلی نداشته باشد که با شما در این زمینه گفت‌وگو کند.
بنابراین توجه به علائم زیر اهمیت پیدا می‌کند:

۱- به طور ناگهانی یا غیرمنتظره، موبایل / تبلت یا دیگر وسایل هوشمند خود را متوقف می‌کند.
۲- هنگام استفاده از دستگاه‌های خود، عصبی یا پرخاش‌گر به نظر می‌رسد یا به صورت وسواس‌گونه‌ای همواره تلاش می‌کند که آنلاین باشد.
۳- هرگونه تغییر در رفتار مانند غمگین شدن، گوشه گیری، عصبانی شدن یا واکنش‌های فیزیکی باید جدی گرفته شود.
۴- عدم تمایل به مدرسه رفتن یا شرکت در فعالیت‌های اجتماعی معمول.
۵- علائم فیزیکی بی دلیل یا غیر قابل توضیح مانند سردرد یا ناراحتی معده.
۶-خودداری از صحبت کردن در مورد فعالیت‌های آنلاین‌شان و معرفی کردن افرادی که در دنیای آنلاین با آن‌ها چت می‌کنند و ارتباط دارند.

C

اگر فرزندتان مورد آزار و اذیت سایبری قرار گرفت، چه باید کرد؟

D

سوالات متداول

چگونه با والدین فرد آزارگر ارتباط بگیریم؟

اگر فرزند شما با هم‌کلاسی‌ها یا هم‌مدرسه‌‌ای‌ هایش درگیر شده، همیشه بهتر است ابتدا با معلم فرزندتان صحبت کنید. ممکن است این احساس را داشته باشید که می‌توانید رفتار قلدری را با والدین کودک دیگر نیز در میان بگذارید، اما همیشه در این باره احتیاط کنید. طبیعی است که والدین از فرزندشان دفاع می‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که آرام هستید و به جای متهم کردن فرزندشان، برای حل این وضعیت از آن‌ها کمک بخواهید. به یاد داشته باشید که آن‌ها ممکن است جنبه دیگری از داستان را بدانند که شما نمی‌دانید. پس هدف شما همیشه باید متوقف کردن رفتار قلدری باشد.

هیچ کس دوست ندارد تصور کند که فرزندش یک زورگوی سایبری است، اما جوانان گاهی اوقات بدون اینکه متوجه تأثیر اعمال خود شوند، به این رفتارها و واکنش‌ها کشیده می‌شوند.

آخرین مرحله مراجعه به پلیس یا پلیس سایبری است.
مراحل قانونی را متناسب با کشور خود پیگری کنید.

D

اگر آزارگر، خود فرزندم باشد چه کنیم؟

دلیل را پیدا کنید

سعی کنید حقایق را ببینید، دلایل حادثه را پیدا کنید و ذهن خود را باز نگه دارید. اغلب ما به عنوان والدین نسبت به رفتار فرزندان خود کم توجه هستیم، بنابراین سعی کنید حالت تدافعی نداشته باشید.
به بخش هایی از زندگی فرزندتان فکر کنید که ممکن است باعث ناراحتی یا عصبانیت او شود و او را به بیان این احساسات به صورت آنلاین وادار کند.

گفت‌وگو کنید

در مورد مرز مبهم آپلود و اشتراک‌گذاری محتوا صحبت کنید، و این‌که اشتراک‌گذاری یک مطلب صرفا به این دلیل‌ که خنده‌دار است یا ممکن است تعداد زیادی «لایک» دریافت کند، احتمال ایجاد توهین یا آسیب رساندن به آن فرد را در پی خواهد داشت.
به آن‌ها بگویید که قلدری دیگران به صورت آنلاین رفتار غیرقابل قبولی است که می‌تواند آن‌ها را با مسئولین مدرسه یا پلیس مواجه کند و در نهایت ممکن است دوستان خود را از دست بدهند و حتی دچار عواقب قانونی شوند.

از مثال استفاده کنید

رفتار مثبت فرزندتان را الگوبرداری کرده و او را تشویق و از وی تمجید کنید تا معلوم شود که به او توجه می‌کنید.

از این چالش درس بگیریم

مهم‌تر از همه، به فرزندتان کمک کنید تا از اتفاقاتی که افتاده یاد بگیرد. به کارهایی فکر کنید که به عنوان والدین یا خانواده می‌توانید برای فرزندتان انجام دهید و هم‌چنین آموخته های خود را با سایر والدین و مراقبان به اشتراک بگذارید.

احساسات خود را کنترل کنید

هنگام صحبت کردن با فرزندتان آرام باشید و سعی کنید با بزرگسالان دیگر صحبت کنید تا احساساتی که در مورد آن موقعیت دارید برطرف کنید.

بی توجه نباشید

چنین موقعیتی را جدی بگیرید و دیگری را سرزنش نکنید. به عنوان یک الگو، بهترین کار این است که به فرزند خود نشان دهید که خودتان مسئولیت اعمال خود را به عهده می‌گیرید.

چشم پوشی نکنید

اگر فرزندتان برای گرفتن انتقام، دست به قلدری سایبری زده است، باید به او بگویید که رفتار اشتباه را نمی‌توان با رفتار اشتباه دیگری اصلاح کرد و با این رفتار صرفا خشونت و آزاررسانی را ترویج می‌کند.

موبایل یا تبلت را از آن‌ها نگیرید

این کار وضعیت را بدتر می‌کند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا راه های دیگری برای آنلاین شدن بیابند. به محدود کردن دسترسی فکر کنید و اگر باز هم جلوی این رفتار گرفته نشد، در برخی امتیازات تجدید نظر کنید. اگر این موارد کمکی نکرد، از مشاوران متخصص کمک بگیرید.