A

چگونه با فرزندان‌مان در این باره گفت‌وگو کنیم؟

در کنارت هستم

به آن‌ها بگویید که در صورت بروز مشکل در کنارشان هستید و به آن ها کمک می کنید. این مهم است که در عمل، از طرح مشکلات‌شان با شما احساس امنیت و راحتی کنند.

مشارکت دیگران

اگر فرزند شما با شما راحت نیست یا بزرگسالان خبره دیگری در اطراف‌تان دارید (مانند مشاوران متخصص) اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در صورت بروز مشکل به آن‌ها مراجعه می‌کند.

عصبانی نشوید

اگر شما نسبت به شرایط آرامش خود را حفظ کنید، احتمال این‌که فرزندتان با شما روراست و صادق باشد، بسیار بیشتر است.

مقابله نکنید

باورهایی که فرزندتان به آن اعتقاد پیدا کرده، موضوع حساسی است و باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد، پس سعی در تقابل، پس زدن یا خاموش کردن دیدگاه‌هایشان راهکار صحیحی نیست.

مطلع باشید

که آن‌ها به چه سایت هایی می روند، در کجا با دوستان آنلاین خود ملاقات می‌کنند، چگونه با هم ارتباط برقرار می کنند و چه اطلاعاتی را به اشتراک می گذارند. 

شبکه‌های اجتماعی

به آن‌ها یادآوری کنید که جعل کردن پروفایل در شبکه‌های اجتماعی چقدر آسان است. پس به هرکسی که در دنیای واقعی او را نمی‌شناسند، اطمینان نکنند، حتی اگر با او احساس دوستی می‌کنند.

حرفت را بگو

فرزندان را تشویق کنید تا عقاید و نظرات خود را به اشتراک بگذارند، چرا که بسیاری از آن‌ها، از واقعیت‌ها و پیامدهای ایده های افراطی بی‌خبرند و یا از استدلال‌ها و نقدهایی که علیه آن‌ها وجود دارد، آگاه نیستند.

ملاقات حضوری ممنوع

به فرزندتان بیاموزید که هرگز بدون حضور والدین، با اشخاصی که صرفا در محیط آنلاین و شبکه‌های اجتماعی با ایشان آشنا شده‌اند، ملاقات حضوری نداشته باشند.

B

چه زمانی برای گفت‌وگو مناسب است؟

این‌که در چه مرحله‌ای باید با فرزندان‌مان بحث افراط گرایی را باز کنیم، کمی دشوار است و ممکن است برای همه، تعیین یک سن واحد امکان پذیر نباشد. بنابراین باید بلوغ فرزند خود را در نظر بگیرید و از دیگر سو، مشکلات و تهدیدهای دنیای آنلاین را بشناسید و آن‌ها را در فرزندتان ارزیابی کنید.
اگر فرزند شما به طور مستقل از اینترنت استفاده می‌کند، ارائه توصیه‌های اساسی برای اطمینان از عدم افشای اطلاعات خصوصی، صحبت با غریبه‌ها یا بازدید از وب‌سایت‌های نامناسب اهمیت پیدا می‌کند.
مهم است که به موضوع افراط گرایی به شیوه‌ای ظریف برخورد کنیم، مثلاً با اشاره به رویدادهای خبری که هر روز در رسانه‌ها منتشر می‌شود. سپس می‌توانید روی این موقعیت‌ها بحث کنید، مثلا بپرسید که اگر خودشان در این موقعیت بودند چه می‌کردند و واکنش آن‌ها را بسنجید. از طرف دیگر، می‌توانید چنین افکاری را در قالب نظرات «دوست» خودتان یا فرزندش بیان کنید، سپس واکنش فرزند خودتان را مشاهده کنید.
برای این‌که بهتر درک کنید، مهم است که از فرزندتان بخواهید به شما نشان دهد که چگونه وقت خود را آنلاین می‌گذراند، مثلا می‌توانید از او در مورد نحوه استفاده از اینترنت و برنامه های مختلف درخواست راهنمایی کنید. هر چه که خودتان بیش‌تر درگیر زندگی آنلاین آن‌ها بشوید، بهتر متوجه می شوید که آیا فرزندتان افراط گرا شده است یا خیر. از آن‌ها در مورد وب سایت‌های خاصی که مرور می‌کنند یا افرادی که با آن‌ها صحبت می کنند و اینکه چگونه با آن‌ها آشنا شده‌اند، بپرسید.