انواع اخبار جعلی
حقایق و آمار اخبار جعلی
چنین اخباری چگونه در سطح وسیع منتشر می‌شود؟
نمونه‌هایی از اخبار جعلی یا Fake News
اخبار جعلی و اطلاعات گمراه کننده، چگونه بر کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارد؟
چالش فیک نیوز را به فرصتی برای رشد فرزندان‌مان تبدیل کنیم

A

انواع اخبار جعلی

اخبار جعلی
اخبار یا رخدادهایی که واقعیت ندارند. چنین اخباری شامل دو دسته می‌شوند: "اطلاعات نادرست" و "اطلاعات گمراه کننده".

اطلاعات نادست
اطلاعاتی است که عمدا برای فریب مردم ساخته و به اشتراک گذاشته می‌شود.

اطلاعات گمراه کننده
معمولاً شامل اطلاعات گمراه‌کننده‌ است و ایجاد یا انتشار آن بدون قصد عمدی برای آسیب‌رسانی است.

B

حقایق و آمار اخبار جعلی

بیش از یک سوم از والدین این نگرانی را دارند که اخبار جعلی و اطلاعات نادرست فرزندانشان را مضطرب کند.

34%

والدین مدارس را به عنوان قابل اعتمادترین منبع اطلاعات به شمار می‌آورند.
منبع: نظرسنجی از ۲۰۰۶ پدر و مادر بریتانیایی در سال ۲۰۲۰

D

نمونه‌هایی از اخبار جعلی یا Fake News

پروموت شدن این اخبار و انتشار آن در سطح وسیع، توسط هکرها، سیاستمداران، ترول‌ها، آژانس‌های تبلیغاتی و حتی دولت‌ها انجام می‌شود که همگی درک خوبی از نحوه کار اینترنت دارند. این بدان معنی است که این اخبار، اشکال و صورت‌‌های زیادی دارد که تشخیص آن را سخت تر می کند، پس مراقب باشید:

مقالات جعلی

که عمدتا در سایت‌های زرد و متقلب منتشر می‌شود. آن‌ها شبیه پایگاه‌های خبری آنلاین به نظر می رسند، اما در واقع نیستند - ​آن‌ها اغلب تصاویر و ویدیوهایی را که دستکاری شده اند، منتشر می‌کنند..

کلیک خور

در بالای وب سایت‌های زرد، شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌هایی که خدمات رایگاه ارائه می‌دهد، بنرهایی حاوی جملات دراماتیک یا اغواکننده می‌بینید که موجب جلب توجه می‌شود، ولی عمدتا حاوی اطلاعات نادرست هستند.

تبلیغات

تبلیغاتی که حاوی کلاهبرداری یا ادعاهای نادرست است.

هکرها

به اشخاصی اشاره دارد که از مهارت‌های خود برای دسترسی غیرمجاز به سیستم ها و شبکه ها استفاده می‌کنند تا مرتکب جنایاتی مانند سرقت هویت یا اغلب گروگان گرفتن سیستم‌ها برای باج گیری شوند.

عناوین اغراق آمیز

عناوین، هیجان انگیز طراحی شده اند تا شما را وادار کنند که داستان‌ها را بدون خواندن آن باز نشر کنید.
به صورت کلی مقالات یا اخباری که از مطالب جعلی برای تحریف یک موضوع یا یک فرد خاص استفاده می کنند، در این دسته بندی هستند

پوپولیست‌ها

برخی مردم مانند اغلب سیاستمداران، مایل به استفاده از اخبار جعلی برای جلب حمایت مردمی هستند.

حقه زدن

اطلاعات گمراه‌کننده‌ای که اغلب به دلیل هیجانی بودن یا انگیزشی بودن آن وایرال می‌شود. چنین مواردی از طریق اخبار جعلی، ویدئوها و تصاویر دستکاری شده منتشر می‌شود و در برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر تیک تاک، بیش‌تر رواج دارد

طنز و کمدی

معمولا طنازان و کمدین‌ها (چه هنرپیشه‌ها و چه سایت‌ها و کانال‌ها) هیچ قصدی برای آسیب رسانی ندارند، اما این پتانسیل را دارند که مردم را فریب دهند تا فکر کنند محتوا واقعی است

بات ها

بات‌ها اگرچه نمونه ای از اخبار جعلی به شمار نمی‌روند، اما با پروفایل‌های جعلی که عمدتاً در شبکه‌های اجتماعی می سازند، اخبار جعلی را با استفاده از فناوری‌های خودکار در سطح وسیعی بازتاب می‌دهند.

فیشینگ

معمولاً ایمیل‌ها، فرم‌ها یا وب‌سایت‌های تقلبی هستند که شباهت فراوانی به سایت‌های اصلی دارند. در این روش، کاربر دچار اشتباه شده و اطلاعات خواسته شده را برای سودجویان فاش می‌کند.

دیپ فیک

فناوری جدیدی که با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، محتوایی مانند ویدیو را با شکل و صدای واقعی یک فرد مشهور تولید می‌کند و درستی آزمایی آن بسیار دشوار است. نمونه‌هایی از برخی سیاست‌مداران در سال‌های اخیر تولید شده است.

Sock puppet

اگر صاحب یک حساب کاربری مثلا در شبکه‌های اجتماعی، هویت خود را مخفی کند و به جای عکس آواتار خود، یک تصویر کارتونی را قرار دهد.
چنین حساب‌هایی اخبار نامطمئن فراوانی را منتشر می‌کنند.

برخی از داستان‌های جعلی می‌توانند تأثیر واقعی و دراز مدت بر زندگی فرزندان‌مان داشته باشند. جنبش موسوم به «ضد واکسن‌ها» و اخبار نادرست اخیر در مورد همه‌گیری کووید-۱۹، همگی نمونه‌هایی از روش‌های مختلفی هستند که اخبار جعلی احساسات ما و فرزندانمان را ت حت تأثیر قرار می‌دهند.

F

چالش فیک نیوز را به فرصتی برای رشد فرزندان‌مان تبدیل کنیم

کودکان مصاحبه شده، ابراز نگرانی می‌کنند که وقتی آنلاین هستند، نمی‌دانند به چه کسی اعتماد کنند، چه چیزی واقعی است و کدام مطلب علمی صحیح است. تقریباً همه کودکان اکنون آنلاین هستند و در دنیای دیجیتال سهم جدی دارند، با این وجود بسیاری از آن‌ها از نظر احساسی برای مقابله با چالش‌های فرهنگی ناشی از اخبار جعلی آنلاین آمادگی ندارند. ما نمی‌توانیم کودکانمان را از استفاده از اینترنت منع کنیم و نباید آن‌ها را متوقف کنیم، چنین چیزی قابل تصور نیست. پس مهم است که چنین چالشی را تبدیل به فرصت کنیم و با آموزش قوانین اساسی به آن‌ها، علاوه بر ایفای نقشی اساسی در رشدشان، بتوانند نسبت به صحت اطلاعاتی که در فضای آنلاین مرور می‌کنند، اطمینان حاصل کنند.